OC Projektanta Statków – ochrona projektu i… architekta

Ubezpieczenie OC Projektanta Statków (ang. Naval Architects Specialist Professional Indemnity Insurance) jest produktem ubezpieczeniowym, który szybko uzyskał powszechne uznanie w środowisku zajmującym się tą dziedziną przemysłu morskiego.

Ochrona jest wykorzystywana przez architektów okrętowych (ang. Naval Architects) i projektantów jachtów (ang. Yacht Designers). W ich branży bardzo łatwo o popełnienie kosztownego błędu, choć szczęśliwie, doświadczenie pokazuje, że przed większością z nich można się skutecznie ochronić.

Dla kogo?

Ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej Projektanta Statków:

  • skierowane jest do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstw zajmujących się projektowaniem statków handlowych, jachtów, jednostek morskich, konstrukcji offshore,
  • obejmuje usługi wykonywane osobiście, jak i świadczone przez podwykonawców.

Dedykowane jest w szczególności organizacjom oferującym usługi projektowe takie jak:

  • obliczenia teoretyczne: pojemność rejestrowa, wolna burta, stateczność, wytrzymałość, niezatapialność, próby przechyłów,
  • dokumentacja techniczna: konstrukcja kadłuba, instalacje okrętowe, bierna i czynna ochrona przeciwpożarowa, ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja, model 3D,
  • dokumentacja robocza: rysunki i opracowania traserskie konstrukcji stalowych, systemy elektryczne, wyposażenie wnętrz i pokładu, koordynacja rurociągów, listy materiałowe,
  • pełnienie nadzoru nad realizacją projektów własnych i powierzonych.

Dlaczego?

Wyobraźmy sobie pewne zlecenie: projekt jednostki handlowej, która przy dobrych warunkach pogodowych może osiągać prędkość 20 węzłów. Dla doświadczonego architekta – żadna trudność. Projekt szybko trafia więc do fazy realizacji, a z niej do prób morskich. I tu… mogą pojawić się pierwsze problemy.

Podczas testów w niekorzystnych warunkach pogodowych jednostka przekracza z dużym naddatkiem prędkość 20 węzłów. Niedługo po przekazaniu do eksploatacji na kadłubie pojawiają się liczne i różnorodne pęknięcia. Reakcja armatora może być jedna – posądzenie wykonawców o nieprawidłowe spawanie i przekazanie jednostki do remontu. Stocznia kieruje zapytanie do projektanta, a ten stwierdza, że uszkodzenia spowodowane zostały eksploatacją statku poza rekomendowanymi parametrami.

Pomimo naprawy, pęknięcia powracają, a armator jest zmuszony do wyczarterowania statku zastępującego ten wiecznie remontowany. Składa więc roszczenie przeciwko stoczni i projektantowi statku o pokrycie kosztów związanych z naprawami, utratą zysków, utraty możliwości wykorzystania jednostki i potrzebą wyczarterowania zastępczej, a także zmniejszenia samej wartości statku.
Ubezpieczyciel OC projektanta statku uznaje zasadne, że przyczyną były błędy architekta i wypłaca odszkodowanie.

Ubezpieczenie OC Projektanta chroni przed kosztami obrony prawnej, kosztami postępowania sądowego, kosztami wynagrodzenia ekspertów, czy też finalnie zasądzonymi na podstawie wyroku, bądź ugody odszkodowaniami. Ze względu na swoją skuteczność staje się produktem wymaganym w kontraktach na budowy, czy też przebudowy jednostek pływających.

Radosław Marciniak
Dyrektor Zespołu Ubezpieczeń Morskich