Jak znaleźć kompromis w komunikacji? - STBU

Ubezpieczenia komunikacyjne

Jak znaleźć kompromis w komunikacji?

Z

Z punktu widzenia ubezpieczeń szkody komunikacyjne są najbardziej wystandaryzowane w obsłudze. Są powtarzalne, likwidatorzy przerabiają ich dziesiątki, a czasem setki miesięcznie. Istnieje wiele programów, które służą liczeniu szkód na podstawie aktualizowanych cenników. Mimo to, trudno wciąć pogodzić potrzeby ubezpieczonych i ubezpieczycieli.

Ubezpieczyciele nie boją się płacić należnych świadczeń. Nie są to jednak instytucje o charakterze dobroczynnym i muszą dbać o wynik finansowy. A odszkodowania to kluczowa pozycja kosztowa. Boją się więc tego, że będą naciągane lub że konkurencja będzie wypłacać mniej, czyli przegrają wyścig o rentowność danej linii ubezpieczeń. Nie da się tego ostatecznie pogodzić ze spełnieniem roszczeń poszkodowanych, dopóki nie ma określonego nakazu od nadzoru lub przepisu prawa.

A przy bliższym spojrzeniu jest tak:  szkoda może być naprawiona w różnych kategoriach warsztatów. Cena roboczogodziny waha się od 80 do 240 zł za godzinę pracy mechanika lub blacharza. Ubezpieczyciele potrafią jednak wyciągnąć średnią z tych kwot na poziomie 49 zł za godzinę przy kosztorysowaniu szkody. Można użyć różnych kategorii części, o bardzo różnej cenie rynkowej, więc optymalizacja idzie też w tę stronę. Jednocześnie również poszkodowani nie są tacy „święci”, bo żądają napraw wg. kosztorysów na oryginalnych częściach (np. dla VW Golfa III, rocznik 1990 lub podobne) i koniecznie w ASO (200 zł za godzinę). Obie strony nie dążą do realnej wyceny, bo wszyscy się nauczyli, że walka musi trwać do końca, potrzebna jest awantura i często sprawa przed sądem. Duzi ubezpieczyciele potrafią też budując swoją sieć naprawczą narzucać drakońskie zapisy umowne na warsztaty.

Tak więc nadal identyfikuje się ogromne różnice i problemy. Nie wynikają one z braku wiedzy lub odpowiednich narzędzi, ale z ludzkich cech oraz praw statystyki, które na razie nie są proste do zmiany. Być może dlatego właśnie konieczne staje się powołanie nowej instytucji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych jakim ma być niezależny rzeczoznawca. Powstanie tej funkcji staje się coraz bardziej realne…

Photo by Hamza ERBAY on Unsplash

napisz do nas



W czym możemy pomóc?

Skontaktuj się z nami, aby uzyskać profesjonalne
wsparcie i oszczędności
napisz do nas

Dołącz do nas

socialmedia socialmedia
napisz do nas